Wednesday, June 2, 2010

merindui Rasulullah S.A.W.

Assalamualaikum wbt..,



Rasulullah dalam mengenangmu
Kami susuli lembaran sirahmu
Pahit getir pengorbananmu
Membawa cahaya kebenaran

Engkau taburkan pengorbananmu
Untuk umatmu yang tercinta
Biar terpaksa tempuh derita
Cekalnya hatimu menempuh ranjaunya

Tak terjangkau tinggi pekertimu
Tidak tergambar indahnya akhlakmu
Tidak terbalas segala jasamu
Sesungguhnya engkau rasul mulia
Tabahnya hatimu menempuh dugaan
Mengajar erti kesabaran
Menjulang panji kemenangan
Terukir namamu di dalam Al-Quran

Rasulullah kami umatmu
Walau tak pernah melihat wajahmu
Kami cuba mengingatimu
Dan kami cuba mengamal sunnahmu

Kami sambung perjuanganmu
Walau kita tak pernah bersua
Tapi kami tak pernah kecewa
Allah dan rasul sebagai pembela

petang tadi sebelum masuknya waktu solat Asar, ketika menyelak tafsir Al-Quran yang kakak berikan kepada saya,. saya terjumpa surah Muhammad (Nabi Muhammad S.A.W.) lalu membaca surah tersebut..

Pada ayat 1,2 dan 3 dalam surah ini Allah membandingkan antara hasil yg diperoleh oleh org2 yang percaya kpd apa yg diturunkan Nabi Muhammad S.A.W. dan hasil yg diperoleh oleh orang2 yg tidak percaya kepadanya. Orang2 yang percaya kpda apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W. ialah org yg beriman, diterima Allah segala amalannya dan diampuni segala kesalahannya Manakala, oragng2 yang tidak mempercayai Nabi Muhammad S.A.W. ialah orang yg mngikuti kebatilan, amalnya tidak diterima, dosa mereka tidak diampuni, kepada mereka dijanjikan azab di dunia dan di akhirat.

Dinamai juga dengan Al Qital(peperangan), kerana sebahagian besar surah ini mengutarakan tentng peperangan dan pokok2 hukumnya serta bgaimana seharusnya sikap org2 mukmin trhadap org2 kafir

Pokok-pokok isinya:
1. Keimanan
Orang yang mati shahid akn masuk syurga; balasan-balasan yang disediakan di akhirat bagi orang-orang yang takwa dan orang-orang yang durhaka; keesaan Allah

2. Hukum-hukum
Menumpas musuh pada permulaan peperangan (sebelum gejala-gejala kemenangan), menawan mereka kalau telah kelihatan gejala-gejala kemenangan, membebaskan tawanan itu dengan menerima tebusan atau tidak. Larangan mengajak damai apabila telah nyata kemenangan.

3. Dan lain-lain
Allah selalu memberi cobaan kepada orang-orang mukmin untuk mengetahui siapa yang berjihad dan siapa yang sabar; kehidupan dunia adalah permainan belaka dan bahwa iman dan takwalah yang menghasilkan pahala; Allah akan menolong orang yang menolong agama-Nya.

No comments:

Post a Comment